על שיווק, פיתוח עסקי ומה שביניהם

מאמר מאת שני שטיין-נצר, מנהלת תחום פיתוח עסקי ושוק מקומי בנישליס ליגל מרקטינג

מה ההבדל בין שיווק לפיתוח עסקי? האם משרד עורכי דין צריך את שניהם? מה בא לפני מה?

אני פוגשת לא מעט משרדי עורכי דין אשר מתנהלים באופן טקטי, הולכים לכנסים, מפרסמים פוסטים במדיות החברתיות ומוציאים הון עתק על מתן חסויות.

אבל האם אנחנו יודעים למה אנחנו עושים את זה? האם פעולות אלה מושתתות על מתווה אסטרטגי ברור?

אז קודם כל, בואו נעשה קצת סדר בבלאגן ונבהיר מספר מונחים חשובים –

מה זה שיווק?

שיווק הוא יצירת התשתית על מנת להגיע לקהל היעד הרלוונטי, עם המסר הנכון, באמצעות הפלטפורמה המתאימה.  ואם נשווה לעולם הבנייה- הנחת היסודות לבניין.

כל עסק שרוצה להתחיל פעילות של הגדלת המכירות, חיזוק המוניטין והרחבת מעגל הלקוחות, צריך להתחיל בבניית תשתית שיווקית.

בראש ובראשונה, מדובר בתהליך של התכנסות פנימה וחשיבה – מי אנחנו כפירמה? מה אנחנו רוצים לשדר? מה החוזקות והחולשות שלנו? מי המתחרים שלנו ומה נתח השוק שלנו?

לאחר שהבנו מי אנחנו, נוכל בקלות ובפשטות ליישם את התכנית ולשדר זאת מן הפנים אל החוץ.

לכל ארגון מטרות אחרות, נתח שוק שונה, ומתחרים שונים. לכן, על כל ארגון לבנות לעצמו תכנית עבודה Tailor-made. ארגון אחד יחליט שפייסבוק הוא תשתית השיווק האולטימטיבית בשבילו עקב העובדה שהלקוחות הפוטנציאליים שלו נמצאים בקהילת הפייסבוק, וארגון אחר יחליט שהקהל שלו נמצא דווקא בטוויטר.

יישום התשתית השיווקית הינו תהליך ארוך אשר כולל התנהלות במספר ערוצים במקביל כגון מיתוג, יחסי ציבור, הכנת חומר שיווקי, הכנת הצעות מחיר, פרסום, ועוד ועוד.

רק אחרי שהתוונו תשתית שיווקית נאותה אפשר לפנות לפיתוח עסקי.

מה זה פיתוח עסקי?

פיתוח עסקי הוא בניית הקומות בבניין, לאחר שהיסודות יציבים וחזקים. פיתוח עסקי משמעותו השקעת משאבים על מנת לקדם את העסק בדרכים יצירתיות. המטרה של פיתוח עסקי הינה יצירת ערך לטווח ארוך לארגון.

וכיצד ניתן לפרוט זאת למעשים?

הבנת השוק וצרכיו, ופיתוח מוצרים חדשים/ מחלקות/ תחומי התמחות;

יצירת שיתופי פעולה אסטרטגיים עם ארגונים וגופים שונים;

איתור הזדמנויות בשוק המקומי והבינלאומי והגדלת נראות הארגון במקומות אלה;

ראייה סקטוריאלית (נושא שאפשר לדון עליו בהרחבה במאמר נפרד) של השוק ואיתור לקוחות פוטנציאליים.

כיום, עם גדילת התחרות וקדמת הטכנולוגיה, משרד שלא ישקיע בשיווק ופיתוח עסקי, באופן כזה או אחר, ימצא את עצמו מהר מאוד אחרון במירוץ. לקראת סוף שנת 2018 ותחילת שנת 2019, אני מזמינה אתכם משרדי עורכי דין, לעשות בדק בית – לבדוק את התשתיות השיווקיות של המשרד, לבחון מה עובד ומה לא, ולגבש תכנית אסטרטגית לקראת השנה הקרבה ובאה.

הכותבת הינה דירקטורית פיתוח עסקי בחברת נישליס ליגל מרקטינג, חברה המספקת שירותי שיווק ופיתוח עסקי למשרדי עורכי דין. השירותים ניתנים מתוך ראייה אסטרטגית הבוחנת כל משרד כשלעצמו מול השוק, מתוך מטרה למקסם את הפוטנציאל של כל משרד ומשרד.

תגובות

תגובות