שיווק אפקטיבי בצל נגיף הקורונה

המשבר העולמי אשר נובע מהתפשטות נגיף הקורונה, כפי הנראה, לא יחלוף מן העולם בזמן הקרוב, כאשר מדי יום יוצאות הנחיות חדשות, אשר מגבילות אותנו יותר ויותר.

בדומה לכל תחום מקצועי, עלינו להיערך וגם לדעת להסתגל למציאות אשר נכפתה עלינו ולנסות ולהפיק ממנה את המירב ואת המיטב.

בתקופה של פאניקה וחוסר וודאות לתקשורת תפקיד מרכזי ומשמעותי. בליגל מרקטינג קיימות שלוש צורות תקשורת בסיסיות ויש להתייחס לכל אחת בפני עצמה:

  1. המשרד אל עובדיו (תקשורת פנים ארגונית) – במקרה זה, על מחלקת משאבי האנוש או השותפים המנהלים במשרד לקחת את האחריות, כאשר המטרה היא להרגיע את העובדים, לתרגם את הנחיות משרד הבריאות לרמה אופרטיבית במשרד ולתקשר המשך עבודה (בצורה מדודה), תוך מזעור סיכונים וקשב לעובדים.
  2. המשרד אל לקוחותיו – כמו במשרד, גם אצל הלקוחות יש חוסר ודאות ודאגה רבה, בפרט לאור העובדה שעסקים רבים נפגעים כלכלית בעת הזו. על המשרד לשדר מצד אחד עסקים כרגיל במטרה למזער או לנסות למנוע פגיעה כלכלית בעסקי הלקוחות, ומצד שני להראות אמפתיה למצב. בנוסף, על המשרד לתקשר ללקוחותיו בצורה ברורה כיצד שגרת העבודה תמשך (למשל, האם ״בטוח״ ללקוח להגיע למשרד ומהם אמצעי הזהירות הרלוונטיים? מהי המדיניות בנוגע לפגישות מחוץ למשרד? כנסים? טיסות של עובדי המשרד לפגישות בחו״ל? וכיו"ב), איך המשרד מציית לנהלים ומהן היוזמות שהוא לוקח על עצמו בהסתכלות קדימה על מנת לאפשר המשך עבודה רציפה. 
  3. עורכי הדין של המשרד ללקוחות המשרד – מימד התקשורת אולי החשוב ביותר בשל אופיו של המקצוע המשפטי שהינו אישי ושירותי. הלקוחות, כאמור, באי ודאות ורבים מהם סופגים מכות כלכליות ועסקיות. הם אובדי עצות ומתוסכלים (ראו לדוגמא את סקטור התעופה, ההסעדה, הטכנולוגיה ועוד), וזה בדיוק המקום ליחס האישי והתמיכה שאתם יכולים להעניק. אם תרצו לדבר בסיסמאות – ערך מוסף ושימור לקוחות פר אקסלנס. שותפים אשר ירימו טלפון או אפילו יגדילו לעשות ויבקרו את הלקוחות במשרדם או מפעלם, על מנת להראות שהם עומדים לצד הלקוח, מבינים את השעה המורכבת בה הוא מצוי ונגישים עבורו – גם בזמני משבר. מטרת פגישה או שיחה בנושא זה הינה ראשית להקשיב וללמוד את הקשיים, ולאחר מכן לנסות לסייע בצורה מקצועית (ואולי גם אישית). עם קצת הכנה מוקדמת אפשר גם ללמוד איך הסקטור בו נמצא הלקוח מתמודד עם הקורונה, בארץ ובעולם, ולנתח את המגמות בכדי להעניק ללקוח גם עצה טובה. משרדים רבים בחו״ל הוציאו עדכונים בנושא ללקוחותיהם, ויש גם כאלה שהגדילו ועשו ופתחו באתר שלהם דף המרכז מידע משפטי ועסקי אודות הקורונה בחלוקה למחלקות וסקטורים, וזאת על מנת להיות נגישים וזמינים ללקוחותיהם.

לצד התקשורת, שהיא כאמור מרכזית, קיימות מספר פעולות נוספות שאפשר ורצוי לעשות ברמת השיווק של המשרד, ללא קשר לגודל או לסקטור בו פועל:

  • כנסים ו-ובינרים – לאור ההנחיות האחרונות חלות מגבלות רבות על קיום כנסים, בפרט המוניים וכאלה שמושכים אליהם קהל בינלאומי. המגמה היא לצמצם ככל הניתן עד לביטול או דחיה של כנסים, וזאת על מנת לא לקחת סיכונים או להעמיד את הלקוחות במצב שיצטרכו להיכנס לבידוד עתידי. בעקבות זאת ניתן לעבור לוובינרים – הרצאות דרך האינטרנט. יש כיום מספר רב של פלטפורמות מצוינות לביצוע פשוט ויעיל של הדבר. אמנם בישראל וובינרים פחות פופולאריים, אבל בעת הזאת, כאשר כל כך הרבה אנשים מצויים בבידוד, ייתכן ומדובר במשב רוח מרענן בעל ערך מוסף משמעותי מטעם מארגנו – לקיחת חלק בכנס או הרצאה מהכורסה בבית, באופן שיכול להועיל ללקוח, לחשוף אותו לתכנים חדשים ולנצל את הזמן הכפוי בו הוא אינו יכול לעבוד כרגיל ללמידה. אין ספק שמדובר בשירות משמעותי של משרד, הפועל מתוך הבנה עמוקה של צרכי לקוחותיו. כפי שצוין קודם לכן, אפשר גם לבקר לקוחות במקום עבודתם ו"להביא אליהם" את התוכן המקצועי של הכנס ״ .
  • מדיה חברתית – אנחנו, בעיקר דור ה-Y, צמודים למסכים, קל וחומר בעיתות חירום ומשבר. נצלו את זה שיש לכם ״קהל שבוי״ בכדי לתקשר מסרים, הנחיות, יוזמות רלוונטיות וכיו״ב, דרך המדיה החברתית. עובדים אשר נמצאים בבידוד בבית יכולים גם למנף את הלינקדאין לתקשורת עם ״העולם החיצון״ ולבניית קשרים רלוונטיים, כמו  גם לנצל את הזמן להצטרף לקבוצות רלוונטיות, או לשתף מידע מקצועי, משפטי ועסקי.
  • שימור לקוחות – סעיף 3 לעיל דן בנקודה זו אך חשיבותו מחייבת חזרה קצרה. המשק הישראלי, והעולם כולו, נמצאים במשבר, והלקוחות נפגעים כלכלית. זהו בדיוק הזמן ליחס אנושי ואישי כלפי הלקוחות, החל מבירור מצבם, דרך ביקור במשרדם, לשמוע על מצבם העסקי והתמודדותם עם המשבר כאמור, ועד מתן ערך מוסף בכדי לסייע להם בכלים העומדים לרשותכם. 
  • דיוורים – כמו שאתם מחכים לשמוע את מוצא פיהם של בכירי משרד הבריאות, כך גם הלקוחות שלכם מצפים לשמוע מכם על עדכונים מקצועיים עסקיים (ולא רק משפטיים) בסקטורים בהם הם פעילים.
  • משרדים בינלאומיים – אמנם ההמלצה הרשמית היא לא לנסוע לחו״ל שלא לצורך, אך אין זה אומר שאי אפשר לנסות ולהימצא בקשר עם משרדי עורכי דין בינלאומיים, אשר קרוב לוודאי חווים את מה שאנחנו חווים. זה הזמן לדרוש בשלומם, להתעניין, לנסות ללמוד על מגמות עסקיות בתחומים מסוימים ולהבין איך זה יכול להשפיע עלינו בהמשך, ולייצר שיח אמיתי ובריא – כזה שאמנם צומח בעת משבר, אך יכול להמשיך ולהתקיים ולהביא תועלת והפריה הדדית גם בשגרה (שתבוא עלינו לטובה בעתיד). עורכי הדין הבינלאומיים ישמחו לראות עניין שלכם בהם שלא לצורך קבלת הפניות, דבר שיחזק מאד את הקשרים בין המשרדים.

לסיכום, אמנם אנחנו מצויים בזמני משבר אבל שיווק טוב ואפקטיבי שומר על ערכו של המותג ויכול לסייע, בטווח הארוך, בשימור לקוחות, ויותר חשוב – הפיכתם ללקוחות נאמנים. 

תגובות

תגובות