פירוקים וכינוסים בעידן הקורונה – האתגרים המידיים והזדמנויות לצמיחה מפי מומחים מהעולם

לאחרונה תפסנו לשיחה את עו"ד דניאל סיימון, שותף המתמחה בחדלות פרעון ממשרד DLA Piper אטלנטה, ואת עו"ד דיוויד אברהם מסניף שיקגו שהוא גם בדסק הישראלי של המשרד. אנו אסירי תודה על הזמן שהם הקדישו לנו מיומם העמוס במסגרת עבודתם בקבוצת השינוי המבני הגלובלית של DLA הכוללת למעלה מ-200 עורכי דין, כדי לחלוק עמנו מאבחנותיהם לגבי מגמות ושיטות מיטביות בתקופה זו, המאופיינת בחוסר ודאות עמוק.

את תובנותיהם אספו דן ודייוויד מייצוג של חברות המחפשות אפשרויות לשינוי מבני בעסקיהן, רוכשים המעוניינים לרכוש נכסים במצוקה, וכן בעלי אג"ח, מלווים ומוסדות פיננסיים אחרים ברוחב הספקטרום, והם דיברו איתנו על השלבים השונים בהם נתקלות חברות במהלך משבר מגיפת הקורונה.

משבר הקורונה נע במהירות: מ"נחכה ונראה" וביצוע תעדוף לתכנון אסטרטגי ארוך טווח

הציפייה בתחילה הייתה, שמגיפת הקורונה תחלוף עד מהרה ושההפרעה למהלך העסקים תימשך 30-45 יום לכל היותר, אז ישוב עולם העסקים לקדמותו. הערכה זו הייתה הטריגר למצב תעדוף ("triage"): מהם הדברים המחייבים את החברות לטיפול מיידי, כדי לוודא שהן יסיימו אותו יחסית ללא פגע בחלוף המשבר? כך, בדקו חברות את טווחי הפירעון של ההלוואות הקרובות, את הצרכים המיידיים בהוצאות הון, את התחייבויות המס ותשלומים קריטיים אחרים שלהן, כדי לוודא שהעסק ימשיך לפעול מבלי להגיע למצבי כשל תשלום מול צדדים שלישיים או לסכן בכל דרך אחרת את פעילות החברה.

אולם מרגע שהמציאות הופנמה – גם אלה שחוו תקופה של פריחה לפני הקורונה הבינו את הצורך ביישום תכניות לטווח ארוך יותר כדי להבטיח את המשך הקיום של עסקיהם אחרי הקורונה. קבוצת השינוי המבני ( Restructuring Group) של DLA הייתה עדה לזרם של שאלות מעמיתים מכל מגזר ומחלקה כמעט, אשר לקוחותיהם מעוניינים להתמודד בצורה אסטרטגית עם אתגרים אלה בדרך יזומה וממקסמת ערך.

דן ודיוויד זיהו שלוש קטגוריות של עסקים המתמודדים עם משבר זה:

  1. חברות שנמצאו בקשיים לפני הקורונה. אלה כוללות מפעילים וספקי שירות בתעשיית הנפט והגז, מסעדות, ורשתות קמעונאיות מסוימות. מגיפת הקורונה עשויה לייצג "נקודת מפנה" עבור חברות אלה. אף אם ייתכן שהמשבר מספק למעשה הקלה זמנית (מאחר שמלווים ומשכירי נכסים מתמודדים עם אתגרים במימוש סעדים), בסופו של דבר, האתגרים היסודיים שבפניהם ניצב העסק לפני הקורונה לא השתנו – ורק הוחמרו מהמשבר – ועל כן, יצטרכו החברות הללו לעבור רה-ארגון או לבצע שינוי מבני אחר בנכסים ובהתחייבויות שלהן בטווח הקרוב. הליכי שינוי מבני שכבר התנהלו דרך בתי המשפט נעצרו במקרים רבים, אך סביר שיתחדשו בעתיד הקרוב.
  2. חברות שחוו עלייה בשוויין במהלך המשבר. תעשיות אלה הן ללא ספק היוצאות מן הכלל, אך נכון לומר כי תעשיות מסוימות, מבידור דיגיטלי ועד שירותי בריאות ומספר תחומי צריכה אחרים, הצליחו להרוויח מהמצב בו חלות מגבלות על האוכלוסייה, אשר נאלצת להישאר בבית בכל העולם. מגמות והרגלים מסוימים הקשורים לקורונה עשויים לגרור השפעות ארוכות טווח ולאפשר לחברות הללו להמשיך לצמוח לאחר המשבר, או לכל הפחות להימנע מן הצורך לעבור שינוי מבני משמעותי לאחריו.
  3. חברות במצב בריא (בדרך כלל) אשר נקלעו למצוקה כתוצאה ממגפת הקורונה. קטגוריה זו כוללת כמובן את מספר העסקים הגדול ביותר, ממגזר התיירות והנסיעות, ועד לארגוני נדל"ן ומוסדות פיננסיים.

לקחים עיקריים וגישות מיטביות

בסביבה זו, תהיה חשיבות גדולה לקבוצה המטפלת בשינוי המבני בפירמה, לא רק במשך המשבר הנוכחי אלא במהלך החודשים הבאים, ככל שהשפעות המשבר יימשכו ויתבררו במלואן. דן ודיוויד זיהו מספר לקחים וגישות מיטביות לאנשי המקצוע בקבוצות אלה:

  1. עודדו לקוחות לערב קהלי מפתח באופן מידי. לקוחות שטרם פנו למלווים, לבעלי הנכסים שהם משכירים ולספקים עיקריים, צריכים, בהתייעצות עם אנשי המקצוע, להתחיל בדיונים אלה ללא דיחוי. לרוב הגורמים הללו יש אינטרס שהחברה תמשיך לפעול בטווח הארוך, והם יפעלו בשיתוף פעולה, בפרט בסביבה זו, כדי להגיע לפתרון מוסכם במגוון נושאים.
  2. עקבו אחר תכניות הסיוע הממשלתיות. ממשלות בכל רחבי העולם מסדירות בחוק ומיישמות תכניות סיוע חירום כדי לאפשר לעסקים לשרוד במהלך המשבר. אנשי המקצוע חייבים ללמוד ולהבין במהירות את ההשלכות של תכניות חדשות אלה וכיצד הן יכולות לסייע ללקוחותיהם; מי שיפעלו ראשונים קרוב לוודאי יהנו מההטבות מהר, ואלה שיפגרו מאחור עלולים להיקלע ל"פקקים" בטיפול. כמו כן, על העסקים לנצל תכניות אלה, אך לעולם לא לסמוך עליהן כדי לפתור קשיים תפעוליים.
  3. זהו הזדמנויות השקעה לקונים. מדובר בשוק של קונים במספר תעשיות אשר בסבירות קרובה לוודאית ימשיך להיות כזה בעתיד הנראה לעין. מומחים בשינוי מבני עם ניסיון משמעותי בצד הקנייה של נכסים במצוקה, יהוו משאב מועיל במיוחד ללקוחותיהם במהלך משבר זה ואחריו.
  4. עבדו בשיתוף פעולה עם המחלקות השונות. רבות מהמחלקות בחברות עורכי דין המספקות את מלוא טווח השירותים מקבלות רק עתה את חשיפתן הראשונה לעקרונות היסוד של השינוי המבני, מה שניתן לכנות "Restructuring 101". פעלו יחד עם אנשי המקצוע באותן מחלקות והציעו את תמיכתכם ואת שירותיכם ללקוחות שלהם. בשעה שאנשי מקצוע רבים חוששים משינוי מבני, התמקדו על הצורך ליישם חלופות אסטרטגיות עכשיו, לטובת המשך פעילות הלקוח בטווח הארוך.
  5. נהגו ברגישות. המשבר הזה הרס עסקים (וכמובן גרם למותם של עשרות אלפי אנשים), והוא מייצג את אחד האתגרים הגלובליים הגדולים ביותר בעידן המודרני. משרדים שיפעלו ברגישות הולמת ויפעלו באחריות חברתית במהלך המשבר הזה יזכו ליחס מועדף בשנים הקרובות.

 

ניתן לפנות לדניאל (daniel.simon@us.dlapiper.com) או לדיוויד (david.avraham@us.dlapiper.com) כדי לדון בנושאים אלה ואחרים הקשורים לשינוי מבני.

תגובות

תגובות