מחקר פייסבוק 2020 – מגמות ושינויים טרום משבר הקורונה ובעקבותיו

ישראל היא בין המדינות היחידות בעולם שבהן משמש הפייסבוק כלי מרכזי במרקטינג-מיקס של משרדי עורכי דין. לעומתן, בארה"ב ובאנגליה, לדוגמא, הפלטפורמה הנפוצה יותר בהיבטי מדיה חברתית היא לינקדאין, ולאחריה טוויטר. במדינות אלו, כמו ברבות נוספות, משמש פייסבוק בעיקר כלי שיווקי לגיוס מתמחים וכחלון ראווה לעובדים פוטנציאליים או עובדים קיימים.

אנו ב-Nishlis Legal Marketing ערכנו מחקר המשתרע על פני מספר שנים, אשר עקב אחר השימוש בפייסבוק של עורכי דין ברשימת הטופ-25 הישראלית, ובפרט אחר עשייתם של המשרדים שנמצאים בעשירייה השנייה של אותו טופ-25 בפייסבוק.

לפני שהקורונה פרצה לחיינו, תכננו לפרסם מאמר זה, אשר נותן לנו הצצה – אולי ראשונה מסוגה – באמצע מאי . בעקבות משבר הקורונה, החלטנו להתאים את המחקר למציאות שנוצרה, בה משרדי עורכי דין עשו שימוש מוגבר בפייסבוק ככלי תקשורת מרכזי ואף אולי עיקרי (לצד דיוורי לקוחות) בעת הזו. לכן, מאמר זה מציג את נתוני השימוש בפייסבוק על ידי משרדי עורכי הדין הגדולים לפני פרוץ הקורונה, ומציג נתונים הבאים להסביר מגמות בפייסבוק של אותם המשרדים בעת המשבר.

ימי טרום קורונה (המציאות ה״קודמת״)

בישראל ניכרת עלייה בשימוש בפייסבוק על ידי משרדי עורכי דין. זאת, בזמן שהמגמה העולמית (המתרחשת גם מחוץ לסקטור המשפטי שלנו) מצביעה על ירידה מתמדת במספר המשתמשים והכניסות לפלטפורמה. משרדי עורכי דין פתחו דפים עסקיים בפייסבוק במטרה להתחבר לקהל יעד צעיר יותר – "מנהלי המחר" – בעוד שהנתונים מראים שדווקא דור ה-Y ודור ה-Z (ה"מילניאלז" הידועים), בוחרים לנדוד דווקא לפלטפורמות אחרות. יחד עם זאת, לא ניתן להתעלם מהעובדה שבישראל, בניגוד למקומות אחרים בעולם – רשת הפייסבוק עדיין לא איבדה מכוחה באופן משמעותי.

ממוצע עוקבים וחשיפות – בחנו את עצמכם

ממחקר שערכנו, במהלך שנת 2019 ואשר חולש על מחצית מהמשרדים בטופ-25, עולים הנתונים הבאים:

  • ממוצע חשיפות כללי שנתי – 115 אלף
  • ממוצע חשיפות ללא קידום תוכן – 81 אלף
  • ממוצע חשיפות עם קידום פוסטים – כ-200 אלף

פער עצום – יותר מ-100 אחוזים – בין חשיפות של משרדים שבחרו לקדם פוסטים, לעומת כאלה שלא. ולמרות זאת – רק 30 אחוזים מהמשרדים בטופ-25 בוחרים לקדם את הפוסטים שלהם.

  • מספר פוסטים ממוצע, שנתי, למשרד: 97
  • גידול במספר העוקבים, בממוצע, בשנה: 235

נתון מעניין נוסף מצביע על כך שלמרבה ההפתעה, מהנתונים עולה בבירור – קידום של פוסטים לא בהכרח מעלה את מספר העוקבים בצורה משמעותית, אלא רק את החשיפות (גורם חשוב בפני עצמו); זאת, כשצריך לזכור – ככל שקיימים יותר עוקבים לעמוד, מספרם יעלה בצורה אקספוננטלית (ברוח הימים). המסקנה הנגזרת מכאן – עליה בכמות העוקבים הינה תולדה קודם כל של תוכן איכותי, דבר אשר התחדד בעת משבר הקורונה, כפי שניתן לראות מטה.

נתוני 2020 ופעילות בעת משבר הקורונה (המציאות ה״חדשה״)

לצורך ניתוח מספר העוקבים אחר דפים עסקיים של משרדים ברשת הפייסבוק, ניתחנו נתונים המתייחסים לתחילת חודש פברואר 2020 ולתחילת חודש מאי 2020 – נקודות חשובות בהסתכלות רוחבית על פעילות המשרדים השנתית. למעשה, ציר הזמן הזה מאפשר לנו למדוד את תפקוד המשרדים בפייסבוק בעת המשבר, מראשיתו ועד לימים אלה של תחילת החזרה למציאות החדשה.

כך למשל, העלייה המשמעותית ביותר במספר העוקבים בין שתי נקודות הזמן נראתה במשרד תדמור לוי ושות', שעלה ב-43.68%, ומשרד ליפא מאיר ושות', שעלה ב-29.82%. להלן החמישייה עם אחוזי השינוי הגדולים ביותר.

Screen Shot 2020-05-27 at 14.11.54

אם בוחנים את הגידול, מבחינה מספרית אבסולוטית, נראה את התמונה הבאה:

 

Screen Shot 2020-05-27 at 14.13.04

 

ניתוח ומסקנות:

בניתוח הפעילות בשנת 2020 עד כה, עולה כמובן אירוע מרכזי שהשפיע על כלל היבטי פעילות המשרדים: משבר הקורונה. כך, בין סוף חודש מרץ לתחילת חודש מאי, נבדקו שינויים במספר העוקבים בדפי הפייסבוק המשרדיים, ולצידם – כמות הפוסטים שפורסמו בדפים בתקופה זו.

בתקופת משבר הקורונה, שהשלכותיו הובילו לצמצום כמעט מלא של פעילות המשק הישראלי החל מאמצעו של חודש מרץ, נראה גרף פעילות שונה מהרגיל בעמודים המשרדיים. מתדירות של שלושה-ארבעה פוסטים לשבוע בעמודים הפעילים ביותר, החלו משרדים להעלות יותר ויותר פוסטים – וחלקם הגיעו אף לפרסום שלושה פוסטים ביום. בתקופה זו, הראו המשרדים היצירתיים והמעודכנים פעילות ענפה בפייסבוק – החל מפרסום דיוורים ועדכוני לקוחות, דרך מינוף טורים וראיונות בתקשורת וכלה בפוסטים "חברתיים", דוגמת תצוגות שונות של מודל עבודה בשלט רחוק של הצוותים המשפטיים.

עם זאת, מניתוח הנתונים הרלוונטיים לתקופת המשבר עלתה בבירור – שוב – המסקנה: אין כל קשר בין מספר הפוסטים שפורסמו לבין שינוי במספר העוקבים בדף. דווקא משרדים שפרסמו כמות ממוצעת של פוסטים ביחס לשאר המשרדים בתקופה המצוינת – עלו באחוזים ניכרים במספר העוקבים שלהם.

Screen Shot 2020-05-27 at 14.14.57

 

אם כן, מה כנראה משפיע על העלייה במספר העוקבים? ככל הנראה – יצירתיות; מקוריות; מעורבות של העובדים במשרד, לקוחות ומעגלים נוספים, ועוד. משרד שישכיל ליצור תוכן שמעורר עניין, מדבר אל הלקוחות ומראה עשייה רב-גונית – הוא זה שיפיק מהרשת החברתית את המירב לצרכיו.

הפייסבוק הוכיח את עצמו ככלי אינטגרלי בארגז הכלים השיווקי של המשרד. משרדים השכילו להבין שאנשים, במיוחד בעת משבר, נמצאים במדיה החברתית ומחפשים (גם) בה תשובות, פרשנויות ועדכונים, כדי לייצר ודאות והבנה בתקופה של לחץ וחוסר מידע.

עתה, עם החזרה לשגרה ״החדשה״, קיימת הבנה לגבי נחיצותה של המדיה החברתית, לצד האתגר של מינוף הפעילות שנעשתה בכדי להמשיך ולספק שירות לעוקבים. אחד הדברים החיוביים שהתרחשו בעקבות המשבר אלה נפילת חומות החשש סביב השימוש בטכנולוגיה בכלל ומדיה החברתית בפרט. ראינו, בימי המשבר, יוזמות נהדרות כדוגמת פייסבוק לייב, סרטונים, קמפיינים ועוד מיני תכנים אשר באו עם רוח התקופה. ככל שאלה ימשיכו ומשרדים יפרצו עוד גבולות, כך הם ימשיכו להיות רלוונטיים לקהל העוקבים. הפרדוקס הוא שדווקא עכשיו, כשפייסבוק כאמור מאבדת מהפופולאריות שלה, משרדי עורכי הדין מגלים אותה…

 

תגובות

תגובות