כיצד ישתנה ענף המשפט לאחר משבר הקורונה? מאמר מיוחד עם מומחים מהעולם

בעוד שעדיין מוקדם מכדי להבין במלואן את ההשפעות ארוכות הטווח של מגפת הקורונה, דבר אחד נראה ודאי – הסקטור המשפטי, כמו רבים אחרים, עומד להשתנות. האמונה הרווחת היא שמשרדי עריכת דין ומחלקות משפטיות בחברות יעברו טרנספורמציה, וכי המגפה העולמית תתרום לכניסה מעמיקה יותר של המגזר המשפטי אל תוך העולם הדיגיטלי ותוביל לאינטגרציה של פרטיקות עסקיות.

שאלנו אנשי מקצוע בכירים מהעולם, בתחום המשפט והשיווק, האם וכיצד לדעתם מגפת הקורונה תשפיע על ענף המשפט. בכתבה שלהלן נציג את דעותיהם ותובנותיהם בנושא.

ש: מה היו החששות המרכזיים ביותר של שותפים במשרדי עריכת דין מאז התפרצות המגפה?

רוס פישמן, מנכ"ל Fishman Marketing:

"אנו רואים יותר ויותר חוזים שמבוטלים. חבר שלי, עורך דין נהדר בתחום הליטיגציה, פוטר לאחרונה.  הוא היה שותף בכיר במשרד עורכי דין גדול, ומזה מספר שנים לא ניהל את הלקוחות שלו בעצמו. המשרד החזיק אותו ברישומים הכספיים עם תגמול מופחת לתקופה מסויימת, בגלל שהעסקים היו טובים. עכשיו, כשהעסקים נמצאים בשפל, הם השתמשו בכך כתירוץ לפטר אותו ועורכי דין פחות פרודוקטיביים אחרים. כשהעסקים יחזרו, המשרד ייראה רווחי אפילו יותר בגלל שהוא יעסיק רק את השותפים הפרודוקטיביים ביותר.

לכן זוהי תקופה חשובה במיוחד עבור שותפים לפנות אל אנשי הקשר החשובים ביותר שלהם ולהפגין כלפיהם אכפתיות ואותנטיות אמיתית, מתוך מטרה לעזור להם לעבור את המשבר הזה. זהו הזמן לחזק את מערכות היחסים שלהם אפילו אם הם אינם מסוגלים לגבות כסף בעבור העבודה.  כאשר עסקים נמצאים במשבר, הם יזכרו את אלו שעזרו להם להתגבר על הזמנים הקשים האלו. התקווה היא שהדבר יוביל לעבודה שניתן לגבות כסף בעבורה, עכשיו או בעתיד. בכל מקרה, זהו הדבר ההגון, והאכפתי שיש לעשות".

 

פול סמית', לשעבר יו"ר גלובלי של משרד עורכי הדין Eversheds Sutherland:

"האתגר הגדול ביותר עבור מרבית המשרדים עד עכשיו היה לשמר את תזרים המזומנים, והם הגיבו על-ידי קיצוץ השכר, עיכוב רווחי שותפים, הוצאת אנשי צוות לחופשה, עבודה במשרה חלקית, הקפאה של גיוס עובדים וקיצוץ כל ההוצאות הנתונות לשיקול דעת. מתוך 100 משרדי עריכת הדין הטובים ביותר בבריטניה, ל-20% היה פחות ממיליון ליש"ט של רזרבות מזומנים. הקדימות העליונה היא להישאר עם כושר פירעון, ומשרדים רבים היו במצוקה לפני המשבר הנוכחי, כשהתמודדו עם עלויות עולות והיעדר רצון מצדם של לקוחות לשלם שכר טרחה מוגדל. כפי שהיה בשנת 2008, גם המשרדים הגדולים ביותר, עלולים לקרוס".

 

ש: כיצד שינה המשבר את האופן שבו תאגידים עולמיים /חברות יתקשרו עם משרדי עריכת דין? האם ישנן מגמות שתוכלי לצפות מראש?

ד"ר סילביה הודג'ס סילברשטיין, מנכ"ל, Buying Legal Council

ממחקר שערכנו לאחרונה, ראינו ארגונים העוסקים בעיקר בקיצוץ כל העלויות הלא חיוניות, הארכת תנאי התשלום, ודחיית עבודה שאיננה דחופה למועד מאוחר יותר. טקטיקות נוספות הינן, בין היתר:

 

COVID-19 Question of the week

 

ש:  כיצד מתמודדים משרדי עריכת דין מבחינה אישית ומקצועית? עם היתרונות והחסרונות של עבודה מרחוק/ מהבית, איך השינוי הזה בעיניכם? מהם האתגרים המרכזיים העומדים בפני הענף?

דני קולינס, מנכל, Global Legal Media:

משרדי עריכת דין הסתגלו לתנאים החדשים באופן די מהיר ואני חושד שרבים מהם יגלו במבט לאחור פרודוקטיביות נוספת בהיעדר נסיעות הלוך ושוב למקום העבודה. כמובן שההשפעה הרגשית של המגפה היא עניין אחר ועל המשרדים להיות מודעים בצורך במתן תמיכה נוספת לכל אנשי הצוות.

האתגרים הם אותם אתגרים כמו קודם, אבל מודגשים הרבה יותר. למשל, כיצד לתמוך בצורה הטובה ביותר בלקוחות ולעזור להם להתמודד עם שינויים וחוסר ודאות.

 

ש: כיצד, לדעתך, ישתנה ענף המשפט? כיצד ייראה "הנורמלי החדש" מבחינת משרדי עריכת הדין?

רוס פישמן:

בזמנים הטובים נוטים משרדי עריכת דין לצמוח באופן בלתי יעיל, כשהם מוסיפים יכולת עודפת [עודף של עובדים] בגלל שהתעריפים שלהם גבוהים והם רווחיים מאוד. בתקופות רזות כגון אלו, עליהם למצוא דרכים להיעשות הרבה יותר יעילים. המשרדים מתחילים לגלות בפעם הראשונה אי פעם שהם יכולים לעבוד מרחוק.  על אף שהמעבר היה פתאומי וכואב, משרדים רבים כבר רכשו את הטכנולוגיה שאפשרה להם לעבוד בנוחות וביעילות מהבית.

הם מגלים שרבים מעורכי הדין שלהם יכולים לעבוד באופן אפקטיבי מהבית, ללא הסחות הדעת הבלתי פוסקות שיש להם בעבודה. כמן כן, הם מגלים כמה נחמד יכול להיות לעבוד מהבית בבגדי ההתעמלות הנוחים שלהם ולהימנע מהנסיעות הארוכות לעבודה. משרדים רבים שאני מכיר מתחילים לבחון דרכים להפחית באופן דרסטי את אחת מהוצאות התקורה הגדולות ביותר שלהם, שכר הדירה.

אנו עשויים לגלות בעתיד שלמשרדים תהיינה טביעות רגל כוללות קטנות יותר, עם פחות משרדים פיזיים, בעוד הם מעודדים את עורכי הדין שלהם לעבוד מהבית 2-3 ימים בשבוע.

 

ג'ושוע פק, Joshua Peck Communications:

המגפה העולמית הבהירה לעורכי הדין שמשרד לעריכת דין הוא מכלול אורגני, ויש לתפעל אותו, והוא חייב לעסוק במקצוע ככזה, לא כאוסף של אינדיבידואלים.  במהלך הבידוד הייתה הטכנולוגיה חשובה במיוחד, אבל לכולם יש תפקיד למלא, למשל על משאבי אנוש לעזור עם הבעיות הרבות של אנשי הצוות שכבר הופיעו ושטרם הופיעו;  על מנהלי מתקנים להתאים את המרחב הפיזי לתנאי המציאות החדשים; וחלק מהמשימות של אנשי השיווק והפיתוח העסקי הוא לעזור לחברות להתאושש מהימים האפלים שאנו חווים כרגע.

ההבחנה שלי היא כי שותפים  ומנהלי משרדים מזהים באופן גובר והולך את החשיבות, אפילו את התפקיד החיוני של אלו "הנמצאים יותר נמוך", בכלל זה עורכי הדין השכירים והיועצים החיצוניים, שעובדים קשה. היעד המשותף והסופי שלנו עדיין לא ידוע לעת עתה, אבל יש סיכוי טוב שרמה גבוהה יותר של כבוד, מודעות לתרומה של כולם, ואפילו טוב לב נמצאים באופק. ייתכן שיהיה מדובר במחוות ובמילים הפשוטות ביותר. אולי בפעם הבאה ששותף יחזור לעבוד במשרד וישאל עוזר משפטי "מה שלומך?", השותף יראה סימנים לכך שהוא באמת רוצה לדעת.

 

ש: אילו קבוצות של מיומנויות את חושבת שהיו קריטיות עבור עורכי הדין והצוותים שלכם, ואילו מיומנויות תישארנה חשובות מרגע שהעסקים יתחדשו למצב נורמלי חדש?

גייל ג'אפה, שותפה מנהלת PSMG LLP

המיומנויות שהיו קריטיות עד כה ותהפוכנה לקריטיות עוד יותר הן מיומנויות של טכנולוגיית מידע (IT) לשם חיבור משרדים ועורכי דין באופן דיגיטלי עם הלקוחות.  המשבר יאיץ טרנספורמציה דיגיטלית עם שימוש רב יותר בנתונים להבנת צרכי הלקוחות. הלקוחות יקיימו אינטראקציה רבה יותר עם משרדים באמצעות טכנולוגיה, בין אם מדובר בהדרכה מקוונת, שירות עצמי, או פגישות מרחוק.

 

דני קולינס:

תקשורת היא החשובה ביותר. משרדים שעברו דיגיטציה, יצטרכו להבין כיצד להעביר מסרים של אמפטיה, ניתוח והסקה לוגית, בצורה הטובה ביותר ללקוחות שלהם ועולם שמשתנה לנגד עינינו.

 

תגובות

תגובות