קורונה- לקחים מהגל ה-1 והמלצות להתנהלות לקראת גל 2

המאמר נכתב ע"י עו"ד שני שטיין נצר, ראש תחום פיתוח עסקי ישראל

חודשים לא קלים עברו על כולנו, ורבים מאיתנו חשבו שזה מאחורינו וניצחנו את הקורונה. ואולם, בשבועות האחרונים הולכת ומתחדדת ההבנה שאנחנו לקראת (או כבר באמצע) גל שני, ואיתו התמודדויות ואתגרים חדשים.

חוסר וודאות גדולה אופפת את כולם, אך כבעלי עסקים ומנהלים עלינו להתנהל בכמה מישורים במקביל על מנת לשמור על עסקינו ועובדינו.

להלן נבחן מה הדגשים והלקחים שיש לקחת מהגל הראשון של הקורונה, וכיצד להתכונן לקראת הגל השני:

  1. היערכות כוללת – בצעו בדק בית וחשבו מה עבד בגל הראשון בארגון ומה לא – הן מבחינת התנהלות פנימית והן מבחינת התנהלות מול הלקוחות. נסו להבין מה גרם לדברים לעבוד, ולשחזר הצלחות. במקביל, נתחו לגבי דברים שלא עבדו – מה הסיבות – והימנעו מלחזור על אותם כשלים. נוסף על כך, יש לבצע הערכה פנימית מבחינה פיננסית, לבדוק את מצב הארגון וכיצד יש להיערך מבחינה כלכלית ותזרימית.
  2. תשתיות – בגל הראשון, משרדים הבינו שלעובדים יש יותר זמן (פחות נסיעות, פחות פעילויות בחוץ ויותר זמן בית), יתרה מכך, לחלק מהעובדים אף הייתה פחות עבודה. לכן, משרדים ניצלו את המצב להשקעה בתשתיות שיווק – שדרוג אתר המשרד, הכנת תכנים ופיצ'ים ללקוחות פוטנציאליים וכדומה. בנוסף, משרדים השקיעו בטכנולוגיה שתשרת אותם לטווח ארוך – אימצו טכנולוגיה שתעזור להם לעבוד מרחוק, וכן השקיעו בהדרכות למשרדים בזום – לצורך גיבוש העובדים והעשרת ידע.
    בדקו האם יש פערים שעליכם להיערך לקראתם, מבחינת תשתיות. האם המשרד והעובדים מוכנים וערוכים לעבודה מהבית. כמו כן, הרבה מפעילויות ההוואי במשרד נדחקו הצידה, לכן זו תקופה מצויינת להעניק ערך מוסף לעובדים באמצעות הדרכות בנושאים שונים.
  3. תקשורת פנים ארגונית – חוסר הוודאות הכלכלי פוגש קודם כל את המועסקים. ישנם המון מובטלים, ורבים מהמועסקים חוששים למקומם ומעמדם. מומלץ לתקשר עם העובדים ולהסביר להם את השפעת המצב על הארגון, ואת הפעולות קדימה שהארגון מתכוון לנקוט. הסברה וכנות יגבירו את אמון העובדים בחברה, גם אם כרגע לארגון אין את כל התשובות במלואן באשר לעתיד.
  4. תקשורת עם לקוחות – בשיאו של הגל ה-1 משרדים רבים הבינו שעליהם לשמור על קשר רציף עם הלקוחות שלהם, לשאול לשלומם ולשלום משפחתם. הקשר האישי עם הלקוחות חשוב במיוחד בתקופות משבר וחוסר וודאות. אנו רוצים להראות אכפתיות, וכן להיות הטלפון הראשון של הלקוח במקרה של בעיה או צורך בעזרה.
    צרו קשר עם הלקוחות שלכם כבר עכשיו, ובדקו כיצד הם מתכוננים לקראת הגל ה-2. ישנם עסקים שמושפעים יותר או פחות מההגבלות החדשות, יש לגלות אמפתיה כלפיהם, ומומלץ לחשוב יחד איתם על פתרונות יצירתיים להתנהלות עסקית חכמה והתייעלות כלכלית.
  5. נראות – בתקופת הגל ה-1 של הקורונה, הייתה עלייה דרסטית בשימוש במדיות החברתיות ובערוצי האונליין. לקוחות קראו יותר פוסטים ועדכוני לקוחות והקשיבו לוובינרים באופן תדיר. אחוזי הפתיחות של דיוורים וחשיפות לפוסטים עלו כמעט פי 2. מי שלא היה במדיה – לא היה קיים, יותר מכך – ניתן לראות שמשרדים שהיו פעילים במדיות החברתיות – אפילו התחזקו בתקופת המשבר. דאגו להישאר בתמונה, לעדכן את הלקוחות שלכם בהתפתחויות ורגולציה חדשה, כתבו עדכונים, העלו פוסטים וקחו חלק בוובינרים. שימו לב, הקורונה גורמת לאנשים לצרוך תוכן בצורה שונה, למשל בגל ה-1 הגשת מידע באמצעות וידיאו הייתה נפוצה ועבדה מצויין, גם בשל קשב נמוך מצד הלקוחות, וגם עקב העובדה שהסגר והבדידות גרמו לאנשים לרצות לראות אנשים. גלו יוזמה ויצירתיות והראו ללקוחות שאתם נמצאים בכל ערוצי המדיה, ובאופן מגוון.
  6. חשיבה קדימה – לשינויים וההגבלות החדשות יש השפעה ישירה על העסקים, העבודה והרווחיות של כולם. נוסף על כך, ישנם סקטורים שלמים שעולמם משתנה כל יום לנוכח ההגבלות החדשות, וסקטורים חדשים שמתפתחים מאפס לאור שינוי הרגלי הצריכה והעבודה של המשק כולו. בגל הראשון משרדים שתכננו את צעדיהם קדימה, דאגו לחזק, מבחינת כוח אדם ומשאבים, מחלקות שצפו שתהיה בהן עומס של עבודה (כגון דיני עבודה וחדלות פרעון), הצעדים האלו הוכיחו את עצמם וכיום אלה מחלקות שמתפקדות ביעילות רבה ועומדות בעומס עקב היערכות נכונה.
    דאגו לחזור ולעדכן את התכנית האסטרטגית שלכם לשנה הקרובה. בצעו הערכה אילו מחלקות דורשות חיזוק ובאילו מחלקות עלולה להיות הפחתה בעבודה. חשבו כיצד אתם יכולים לתת שירות לסקטורים המתפתחים ודאגו למצב את עצמכם בהתאם.

לסיכום, אנו בשיאו של משבר מתמשך, המאופיין בחוסר וודאות גדול לגבי ההווה ולגבי העתיד. נכון להיום, הסוף לא נראה קרוב, ולכן עלינו לבצע את ההתאמות הנדרשות, ולסגל לעצמנו שינויים הכרחיים באופי העבודה ובאופי התקשורת מול הלקוחות.

ככל שנבין את התמונה הגדולה מהר יותר, כך נצא מחוזקים מהמשבר.

בהצלחה ובריאות.

תגובות

תגובות