השפעת וירוס הקורונה על יועצים משפטיים ועל מחלקות משפטיות בחברות

המאמר נכתב ע"י עו"ד שני שטיין נצר, ראש תחום פיתוח עסקי ישראל

 

החברות Wicker Park Group   ו-  ALM Intelligence פרסמו תוצאות מחקר שערכו, הבודק את השפעת וירוס הקורונה על מחלקות משפטיות בחברות בכלל, ועל יועצים משפטיים פנימיים בחברות בפרט, בארה"ב. במהלך המחקר, למעלה מ-130 יועצים משפטיים מסקטורים שונים ומחברות מכל הגדלים, סיפקו תובנות לגבי השלכות המגפה על עסקיהם, התקציבים, תפקוד המחלקות והעבודה שהם מוציאים החוצה למשרדי עורכי דין.

למעשה, תוצאות הסקר מזהות היכן וכיצד משרדי עורכי דין מעניקים את הערך הרב ביותר ללקוחותיהם.

הממצאים העיקריים של הסקר כוללים:

  • 57% מהנשאלים צפו כי השירותים המשפטיים שהם צורכים ממשרדי עורכי דין יישארו ללא שינוי בפעילות ברבעון הקרוב, 28% צפו כי תהיה ירידה בפעילות, ואילו רק 16% צפו כי תהיה עליה בפעילות.
  • לרוב, חברות נעזרות במשרדי עורכי דין בתחומי ליטיגציה, דיני עבודה, פטנטים, רגולציה וציות, וכן ממשל תאגידי.
  • השיטות שנבחרו באופן עקבי להיות השיטות שמקלות על חיי הלקוחות הינן סקרים רחבים, תובנות לאור ניסיון מלקוחות אחרים, עדכון מתמיד אחר הרגולציה המשתנה ושימוש בכלים פשוטים ליישום והבנה (צ'קליסטים, חוברות הדרכה).
  • שלושת הטקטיקות המובילות, על פי יועצים משפטיים, לפיהן עורכי דין יכולים להם לתת ערך מוסף, הינן:
    1. פתרון בעיות באופן אקטיבי ויזום;
    2. הבנת החברה והסקטור בה היא נמצאת;
    3. עדכון הלקוח באופן מתמיד.

נט סלבין, השותף המייסד ב-Wicker Park Group, ציין כי רוב הנשאלים העידו שעורך הדין הקבוע שלהם יצא מגדרו במהלך המגפה, בכל הנוגע לתקשורת עם הלקוח, והבעת אחריות ואמינות כלפי הלקוח. תגובות הנשאלים מבססות את מה שאנשי הליגל מרקטינג אומרים כבר זמן רב – עורך הדין תמיד חייב לתת שירות ברמה גבוהה וערך מוסף ללקוח.

קריטריונים התורמים לשביעות רצון גבוהה מעורך דין חיצוני כוללים:

  • הבנה סקטוריאלית מעמיקה
  • אוריינטציה עסקית
  • עצות פרקטיות
  • גישה פרואקטיבית
  • נכונות למתן המלצות לטיפול במצב – בעיקר בזמנים של חוסר וודאות .

הסקר עוזר להבין כיצד מתנהלות מחלקות משפטיות בחברות, בטווח הקצר ובטווח הארוך- כגון חלוקת משאבים מחדש על מנת לטפל בבעיות דחופות, התנהלות סלקטיבית לגבי הוצאת עניינים משפטיים לטיפול משרדי חיצוני, אל מול טיפול בעניין בצורה פנימית בחברה, וכן שימוש באסטרטגיות שונות על מנת לשלוט בצורה טובה יותר בהוצאות כספיות במהלך המשבר הכלכלי וחוסר הוודאות.

לסיכום, המגפה מבהירה בצורה ברורה את מה שאנשי הליגל מרקטינג מפצירים בעורכי דין חיצוניים לבצע תמיד: תמיד בדקו עם הלקוחות שלכם מה הצרכים שלהם, ופעלו לפי התשובות בהתאם. בזמני משבר, חשוב להעניק ללקוחות יחס אישי, גם אם לא ניתן להיפגש עימם כעת, הרימו טלפון ושאלו כיצד ניתן לעזור. במקביל, עליכם להכיר את הסקטור בו הלקוחות שלכם פועלים, לעדכן אותם במידע הרלוונטי ספציפית להם, ולתת להם עצות פרקטיות. היום לא מספיק להיות עורך דין טוב, אלא יש לספק ללקוחות ערך מוסף משמעותי, עבורם ועבור העסק שלהם. כך תבטיחו לקוחות נאמנים, ולטווח ארוך.

תגובות

תגובות