שנת 2021 הייתה מהטובות ביותר שידע הסקטור המשפטי. כל זאת בעיצומו של משבר הקורונה שטלטל את העולם וגרם לשינויים מרחיקי לכת בסקטור המשפטי, בכלל זה בעבודה שבין היועץ המשפטי בחברה למשרד עורכי הדין עמו עובד. 

מאז פרסום הסקר הקודם, בתחילת ינואר 2021, נכנסו ל״מציאות החדשה״, בה הצלחנו להבין טוב יותר את המגמות שחווה הסקטור המשפטי ולאן מועדות פנינו.

המגמות, כפי שניתן לסכם בקצרה, אשר השפיעו על הסימביוזה, שבין עורך דין חיצוני לפנימי, בשנתיים האחרונות הן –

  1. סגירת ה״ברז״ של העבודה המשפטית הלא חיונית עם פרוץ המשבר ופתיחתו בהדרגה עם ההבנה שהמשבר עתיד להמשך זמן רב. 
  2. עבודה משפטית חדשה ומרובה בעקבות המשבר (בדגש על תחומים וסקטורים מסוימים, למשל פרטיות, בריאות ועוד).
  3. מעבר לאונליין בעקבות העבודה מרחוק והצורך לעבוד ולהנגיש מידע בצורה שונה מבעבר.
  4. הצורך של הלקוח בשירות איכותי יותר (מעבר לשירות המשפטי).
  5. שינוי אופן ואופי העבודה במשרדי עורכי הדין ובחברות.

אי לכך, ראינו חשיבות רבה לבצע סקר זה, במיוחד בתקופת זמן זו ואנחנו סבורים שמשרדי עורכי דין ימצאו ערך רב בתובנות ובמסקנות העולות מה״שטח״. הסקר מהווה המשך ישיר לסקר הקודם ומחזק את המגמות המתוארות מעלה. משרדי עורכי דין שידעו ליישם ולאמץ מסקנות אלה ימצאו את עצמם ביתרון תחרותי וקשובים יותר לצרכי היועצים המשפטיים.

התמודדות עם משבר הקורונה – יציבות ושביעות רצון לצד הצורך בשינויים 

אחד המאפיינים הבולטים של משבר הקורונה, בהקשר המשפטי, הוא בכמות העבודה היוצאת למשרדים מול העבודה הנשארת בחברה, סוג העבודה המשפטית ומספר משרדי עורכי הדין עמם עובדים. יועמ״שים מפזרים את העבודה המשפטית בקרב פחות משרדי עורכי דין ישראלים ופחות משרדי עורכי דין בינלאומיים מבעבר.

בסקר הקודם, אשר התפרסם כאמור לפני שנה, רב הנשאלים, 36 אחוז מהיועמ״שים ציינו כי הם עובדים עם למעלה מ-5 משרדי עורכי דין ישראלים. כיום, רב הנשאלים, 55 אחוז, ציינו כי הם עובדים עם 3-5 משרדי עורכי דין ישראלים (בהשוואה ל-34 אחוז בסקר הקודם). בגזרת משרדי עורכי הדין הבינלאומיים אנחנו רואים צמצום – בסקר הקודם 54 אחוז השיבו שהם עובדים עם למעלה מ-5 משרדי עורכי דין בינלאומיים, בהשוואה ל-21 אחוז בלבד כיום. 

משבר הקורונה לא גרם לשינוי מהותי בכמות העבודה המשפטית שחברות העבירו למשרדי עורכי הדין 

למרות שהיקף העבודה גדל. כלומר, יותר עבודה משפטית נשארת כיום בתוך החברות. המשמעות היא, למשרדי עורכי הדין, שיש פוטנציאל לעבודה משפטית נוספת, במקביל להכרה שצריך להתחשב בתקציבים ובהסדרי שכר הטרחה.

רב היועצים המשפטיים, 80 אחוז, ציינו לטובה כי משרד עורכי הדין עמו הם עובדים תפקד היטב בזמן משבר הקורונה. יחד עם זאת, משבר הקורונה הביא לידיעת היועמש״ים צרכים חדשים ומשתנים וכ-30 אחוז ציינו שידרשו לעשות התאמות בכל הקשור לריענון מצבת משרדי עורכי הדין עמם עובדים. רק 12 אחוז ציינו כי יעשו שינויים כגון החלפת משרד עורכי הדין או לשקול מחדש איזו עבודה להוציא למשרד עמו עובדים. 

לסיכום, 100 אחוז מהנשאלים היו מרוצים מאד או מרוצים במידה רבה מתפקוד משרד עורכי הדין עמו עובדים, בזמן משבר הקורונה. 

עבודה משפטית היוצאת החוצה אל מול עבודה הנשארת פנימית בחברה – שינויים בעקבות הקורונה

העבודה בתחומי ההתמחות שהעיועצים המשפטיים מעדיפים להוציא החוצה למשרדי עורכי הדין, הם (לפי סדר הדירוג בסקר), בעיקר ליטיגציה ומיזוגים ורכישות (20 אחוז ו-16 אחוז בהתאמה). התחום העיקרי אותו היועמ״שים משאירים פנימית נשאר גם הפעם, בהשוואה לסקר הקודם, מסחרי שוטף (כ-30 אחוז בשני הסקרים).

ניתן לראות מגמה מעניינת, ביחס לסקר הקודם וברוח התקופה, של עבודה משפטית אותה המשרדים מעדיפים להשאיר פנימית.  בתחומים אלה חלק מהנשאלים ציינו שיעדיפו להוציא החוצה אבל מספר הולך וגדל של יועמש״ים ציינו שישאירו את העבודה בחברה:

  1. דיני עבודה – 20 אחוז מהיועצים המשפטיים ציינו את דיני עבודה כתחום אותו הם משאירים לטיפול פנימי בחברה – מגמה מעניינת, בהשוואה לסקר הקודם, בו 12 אחוז בלבד מהיועמ״שים ציינו כי ישאירו פנימית בחברה.
  2. שוק ההון – 11 אחוז ציינו שיעדיפו להשאיר בחברה, לעומת 4 אחוז בלבד בסקר הקודם.
  3. קנין רוחני – 10 אחוז יעדיפו להשאיר פנימית, אל מול 7 אחוז בסקר הקודם.

לגבי התחומים הבאים יש קונצנזוס, השנה ובסקר הקודם, להעברת העבודה למשרד עורכי דין חיצוני – מיסים, בנקאות ומימון והגבלים.

שיווק – עדכוני לקוחות, מדיה חברתית וובינרים

האופן בו יועצים משפטיים בוחרים משרד עורכי דין ישראלי לעבוד איתו נשארה ללא שינוי ביחס לסקר הקודם – היכרות מקצועית קודמת, היכרות אישית והמלצות. כך גם בבחירת משרד עורכי דין בינלאומי בתוספת של הפניה ממשרד עורכי דין ישראלי.

רב היועמש״ים פעילים בלינקדאין, באופן אישי ויותר מאשר בעבר (80 אחוז בהשוואה ל-50 אחוז בסקר הקודם), אבל המדיה החברתית לא מהווה פונקציה בסט השיקולים לבחירת משרד עורך דין אלא ככלי חשוב מאד להתעדכן בסוגיות משפטיות ונושאים משפטיים מתפתחים (מקום שני כגורם משמעותי לקבלת מידע מקצועי).

32 אחוז מהיועצים המשפטיים ציינו עדכוני לקוחות, הנשלחים על ידי משרדי עורכי הדין, במקום הראשון בקבלת עדכונים מקצועים ובמקום הראשון כגורם המשמעותי ביותר בהתפתחות המקצועית שלהם. 

ספרות מקצועית, כדוגמת פרקים בספרות משפטית (פרקטיקה שמשרדי עורכי רבים נוקטים על ידי רכישת פרק באי אלו פרסומים), דורגה במקום האחרון עם 5 אחוזים בלבד.

מבחינת התפתחות מקצועית אישית, הוובינרים, שנכנסו לחיינו בזמן הקורונה, תופסים כעת את המקום השני, כאשר 26 אחוז מהנשאלים משתתפים בוובינרים באופן קבוע.

שירות – הבידול כיום טמון באיכות ובטיב השירות

בעולם מוטה שירות עם חשיבות גדולה לשירותיות, השירות הוא כיום שם המשחק. זו אולי המגמה הבולטת ביותר בסקטור המשפטי, בעקבות משבר הקורונה, כפי שעולה ממחקרים רבים שהתפרסמו בארה״ב בחודשים האחרונים.

המקצועיות של משרד עורכי דין נותרה הגורם החשוב ביותר בעיני היועמ״ש (22 אחוז) ובמקום השני בחשיבותו, בהפרש קטן, ניצבת רמת השירות (21 אחוז). הגורם השלישי בחשיבותו הינו מהירות התגובה (20 אחוז) ולאחר מכן שכר טרחה וערך מוסף ללקוח (11 אחוז ו-10 אחוז בהתאמה).

שביעות הרצון מהשירות שמקבלים יועצים משפטיים, כיום, ממשרד עורכי הדין עמו עובדים עומדת על 8.4. ציון גבוה המעיד על אמון ונאמנות. הציון שניתן על הבנה של הסקטור, בה החברה עובדת, ואת פעילות החברה על ידי משרד עורכי הדין – 8.

יחד עם זאת, עלו מספר נקודות עיקריות כדי לשפר את רמת השירות:

  1. איכות משפטית – שימור כח אדם איכותי.
  2. הבנת הלקוח – הבנת הסקטור בו פועל הלקוח, ערך מוסף ברמה העסקית, היכרות מעמיקה יותר עם הצרכים המשפטיים של הלקוח ומעורבות רבה יותר בהבנת החברה ובמוצר.
  3. שירות – זמני תגובה מהירים יותר, רספונסיביות, להיות קשוב לצרכי הלקוח ולהציע פתרונות יצירתיים וקשר אישי טוב יותר.

הליגל-טק כאן להשאר – אבל זו רק ההתחלה של התהליך

הליגל טק תופס עניין הולך וגובר ואנחנו עדים לכך שחברות רבות, בעיקר בארה״ב ובאירופה, דורשות כיום הטמעה של מערכות טכנולוגיה במשרד עורכי הדין עמם עובדים כדי ליעל את העבודה המשפטית ואל מול הלקוח. תובנה זו עדין בחיתוליה בישראל, כפי שמעיד הסקר – החשיבות שיועצים משפטיים רואים בכל הקשור לשילוב טכנולוגיה במשרד עורכי הדין עמו עובדים – 6. אמנם נתון זה אינו גבוה במיוחד, אבל הוא הרבה יותר גבוה מכפי שהיה לפני שנתיים או שלש, אז המספר היה קרוב ל-2. כלומר, יש הכרה בצורך עם מגמה ברורה צופה פני עתיד. לכן, מוטב למשרדי עורכי דין להקדים את המאוחר ולהתחיל לגשש ולעשות צעדים ראשונים בכל הקשור להטמעת טכנולוגיות שיסייעו להם בעבודה המשפטית, בפרט מול הלקוחות (החברות במקרה זה).

שוויון מגדרי ותעסוקתי

רב היועצים המשפטיים, 87 אחוז, רואים בשוויון מגדרי ותעסוקתי חשיבות רבה, באופן אישי, ו-קרוב ל-50  אחוז מצביעים שיש לכך השפעה על האופן בו הם בוחרים את משרד עורכי הדין עמו יעבדו. חשוב מאד לשם לב לנתון זה כי החשיבות וההשפעה הולכים וגדלים מידי שנה. לכן, על משרדי עורכי דין לראות זאת כעובדה, לא רק מגמה, ולהערך בהתאם (למשל, הצגת צוותי עבודה מאוזנים מבחינת גיוון מגדרי, בחינת החומר השיווקי, חשיבה על הרכב המציג פיצ׳ים ועוד).

תפקוד משרדי עורכי הדין בעת משבר הקורונה – ציונים 

לסיום, שאלנו את היועצים המשפטיים לדרג את שביעות רצונם ממשרד עורכי הדין העיקרי עמו הם עובדים. אנחנו עדים לירידה קלה, ביחס לסקר הקודם, במידת שביעות הרצון – 46 אחוז מרוצים מאד, בהשוואה ל-56 אחוזים שנה שעברה, ו-46 אחוזים מרוצים, בהשוואה ל-42 אחוזים בסקר הקודם. 8 אחוז מרוצים במידה מסוימת בלבד. נקודה זו ממחישה את המגמה העולמית שאנחנו עדים לה, בה הלקוח (היועמ״שׁ במקרה זה), מצפה לקבל שירות טוב יותר. אין הכוונה בהכרח לשירות המשפטי המקצועי, אלא לשירות כחווית לקוח וערך מוסף – כמו שכל אחד מאיתנו מצפה מנותן השירות שלו. 

לסיכום, אנחנו רואים מצד אחד המשך מגמה ישיר לסקר של שנה שעברה ומצד שני התכתבות עם המגמות העולמיות בסקטור המשפטי, אשר עושות דרכן כעת גם אלינו – בראשן הצורך בשירות טוב יותר, חשיבה מחדש לגבי הקצאת המשאבים בחברה, קבלת הקידמה, בדמות אימוץ טכנולגיה ותחילת הבנה והכרה בחשיבותו של השוויון המגדרי והתעסוקתי. אין ספק ששנת 2022 תהווה שנת מבחן חשובה ביחס שבין עורך הדין הפנימי לחיצוני והיה מעניין להמשיך ולעקוב אחר ההתפחויות.