המשבר העולמי, כפי הנראה, לא יחלוף מן העולם בזמן הקרוב ומידי יום יוצאות הנחיות אשר מגבילות אותנו יותר ויותר.

כמו בכל תחום מקצועי, עלינו להערך וגם לדעת להסתגל למציאות אשר נכפתה עלינו ולנסות ולהפיק את המירב ואת המיטב.

בתקופה של פאניקה וחוסר וודאות לתקשורת תפקיד מרכזי ומשמעותי. בליגל מרקטינג יש שלש צורות תקשורת ביסיסיות ויש להתייחס לכל אחת בפני עצמה:

  1. המשרד אל עובדיו (תקשורת פנים ארגונית) – במקרה זה משאבי אנוש/שותפים מנהלים יקחו את האחריות, כאשר המטרה היא להרגיע את העובדים, לתרגם את הנחיות משרד הבריאות לרמה אופרטיבית במשרד ולתקשר המשך עבודה אבל בצורה מדודה תוך מזעור סיכונים וקשב לעובדים.
  2. המשרד אל לקוחותיו – כמו במשרד, גם אצל הלקוחות יש חוסר ודאות ודאגה רבה, בפרט לאור העובדה שעסקים רבים נפגעים כלכלית בעת הזו. על המשרד לשדר מצד אחד עסקים כרגיל בכדי למזער או לנסות למנוע פגיעה כלכלית בעסקי הלקוחות ומצד שני להראות אמפתיה למצב. בנוסף, על המשרד לתקשר ללקוחותיו בצורה ברורה כיצד שגרת העבודה תמשך (למשל, האם ״בטוח״ ללקוח להגיע למשרד ומה אמצעי הזהירות? מדיניות לגבי פגישות מחוץ למשרד? כנסים? טיסות של עובדי המשרד לפגישות בחו״ל? וכיוב), איך המשרד מציית לנהלים ומה היוזמות שהוא לוקח על עצמו בהסתכלות קדימה על מנת לאפשר המשך עבודה רציפה. משרדים רבים בחו״ל הוציאו עדכונים ללקוחותיהם ויש גם כאלה שהגדילו ועשו ופתחו באתר דף המרכז מידע משפטי/עסקי אודות הקורונה בחלוקה למחלקות וסקטורים, על מנת להיות נגישים וזמינים ללקוחותיהם.
  3. עורכי הדין של המשרד ללקוחות המשרד – מימד התקשורת אולי החשוב ביותר בשל אופיו של המקצוע המשפטי שהינו אישי ושירותי. הלקוחות, כאמור, באי ודאות ורבים מהם סופגים מכות כלכליות ועסקיות. הם אובדי עצות ומתוסכלים (ראו לדוגמא את סקטור התעופה, ההסעדה, הטכנולוגיה ועוד), וזה בידיוק המקום ליחס האישי והתמיכה שאתם יכולים להעניק. אם תרצו לדבר בססמאות – ערך מוסף ושימור לקוחות פר אקסלנס. שותפים אשר ירימו טלפון או אפילו יגדילו לעשות ויבקרו את הלקוחות במשרדם/מפעלם, על מנת להראות שהם שם לצד הלקוח – גם בזמני משבר. מטרת הפגישה או שיחה זה ראשית להקשיב וללמוד את הקשיים ואז לנסות לסייע בצורה מקצועית (אולי גם אישית). עם קצת הכנה מוקדמת אפשר גם ללמוד איך הסקטור בו נמצא הלקוח מתמודד עם הקורונה, בארץ ובעולם ולנתח את המגמות בכדי להביא ללקוח גם עצה טובה.

לצד התקשורת, שהיא כאמור מרכזית, יש מספר פעולות נוספות שאפשר ורצוי לעשות ברמת השיווק של המשרד, ללא קשר לגודל או לסקטור בו פועל:

כנסים וובינרים – לאור ההנחיות האחרונות חלות מגבלות רבות על קיום כנסים, בפרט המוניים וכאלה שמושכים אליהם קהל בינלאומי. המגמה היא לצמצם ככל הניתן עד לביטול/דחיה של כנסים על מנת לא לקחת סיכונים או להעמיד את הקלוחות במצב שיצטרכו להכנס לבידוד עתידי. בעקבות זאת ניתן לעבור לוובינרים – הרצאות דרך האינטרנט. יש כיום מספר רב של פלטפורמות מצוינות. בישראל וובינרים פחות פופולאריים אבל עתה שכל כך הרבה אנשים בבידוד זה אולי משב רוח מרענן לקחת חלק בכנס או הרצאה מהכורסה בבית. כפי שצוין קודם לכן, אפשר גם לבקר לקוחות במקום עבודתם ולהביא את התוכן המקצועי של הכנס ״אליהם״.

מדיה חברתית – אנחנו, בעיקר דור ה  Y, צמודים למסכים, קל וחומר בעיתות חירום ומשבר. נצלו את זה שיש לכם ״קהל שבוי״ בכדי לתקשר מסרים, הנחיות, יוזמות רלוונטיות וכיו״ב דרך המדיה החברתית. עובדים אשר נמצאים בבידוד בבית יכולים גם למנף את הלינקדאין לתקשורת עם ״העולם החיצון״ ולבניית קשרים רלוונטיים, כמו גם הצטרפות לקבוצות או שיתוף מידע.

שימור לקוחות – סעיף 3 לעיל דן בנקודה זו אבל החשיבות מחייבת חזרה קצרה. המשק במשבר והלקוחות נפגעים כלכלית. זה בידיוק הזמן ליחס אנושי ואישי כלפי הלקוחות, החל מבירור מצבם, דרך ביקור במשרדם לשמוע על מצבם העסקי ועד מתן ערך מוסף בכדי לסייע להם בכלים העומדים לרשותכם.

דיוורים – כמו שאתם מחכים לשמוע את מצוא פיהם של בכירי משרד הבריאות, כך גם הלקוחות שלכם מצפים לשמוע ממכם על עדכונים מקצועיים עסקיים (לא רק משפטיים) בסקטורים בהם הם פעילים.

משרדים בינלאומיים – ההמלצה היא לא לסוע לחו״ל שלא לצורך אבל אין זה אומר שי אפשר להיות בקשר עם משרדי עורכי דין בינלאומיים, שקרוב לוודאי חווים את מה שאנחנו חווים. זה הזמן לדרוש לשלומם, להתעניין, לנסות ללמוד על מגמות עסקיות בתחומים מסוימים ולהבין איך זה יכול להשפיע עלינו בהמשך, לייצר שיח אמיתי ובריא. עורכי הדין הבינלאומיים ישמחו לראות עניין שלכם בהם שלא לצורך קבלת הפניות, דבר שיחזק מאד את הקשרים בין המשרדים.

לסיום, אנחנו בזמני משבר אבל שיווק טוב ואפקטיבי שומר על ערכו של המותג ויכול לסייע, בטווח הארוך, בשימור לקוחות ויותר חשוב – הפיכתם ללקוחות נאמנים.