שנת 2021 הייתה שנת פריחה חסרת תקדים למשק הישראלי בסקטורים רבים ובהתאמה, יחד איתו, גדל באופן מרשים מאוד הסקטור המשפטי. 

מסקטור ההיי טק בכללותו, חברות ההזנק, הנפקות חסרות תקדים ששברו שיאים חדשים שלא נראו כמותם, דרך ביקושים משמעותיים ומרשימים בתחום הנדל״ן ועד שוקי ההון – כולם חוו גאות שלא ידענו כמותה בפרק זמן כה קצר שנים רבות (הבורסה בתל אביב יכולה להעיד על כך). תחומים רבים אלו, בין היתר, גרמו לעומסים כבדים על משרדי עורכי הדין ולביקושים, שרק הלכו וגברו וגרמו למשרדים לעבוד שעות נוספות בצוותים מוגברים, לחייב יותר ולהתחזק.

להלן סיכום 2021 בעזרת פלטפורמת המידע העסקי הפורצת דרך והחדשה Legal-BI.

המידע המוצג, המוזן כיום במערכת, מייצג כ-4,000 חברות הפועלות בישראל ומבוסס על כ-8,000 עסקאות ותיקים אשר יוצגו על ידי כ-155 משרדי עורכי דין ישראליים. המידע הוא לא אבסולוטי (כי יש כמובן מידע חסוי שלא מתפרסם), אבל המידע הוא בראש ובראשונה אמין ומקיף דיו על מנת לשמש אינדיקציה טובה ואיכותית על הפעילות בסקטור המשפטי ולהצביע על מגמות. 

חשוב לציין שהנתונים מטה מתייחסים לשנת 2021 וכאמור, אינם משפקים את מלוא פעילות השוק אלא רק את קצת הקרחון הגלוי. המידע נאסף ממקורות גלויים, כגון מדריכי הדירוג הבינלאומיים אשר מפרסמים את לקוחות המשרדים, לצד מדיה חברתית ודיווחים שוטפים המגיעים מהמשרדים. בנוסף -וחשוב לציין, זה איננו דירוג. המשרדים המוצגים הם הפעילים ביותר ללא ציון של מיקום כזה או אחר (ההפרשים לרב בעשיריות האחוז) כך שאין לראות זאת כדירוג. כפי שצויין, לא כל המשרדים מדווחים על הפעילות שלהם, לא כל המשרדים מדורגים ויש מידע רב שהוא חסוי. נא להתייחס לנתונים בהתאם.

סקטורים בהם נרשמה הפעילות הרבה ביותר 

הסקטורים הפעילים ביותר, לפי פילוח של כ-4,000 לקוחות ב-155 משרדי עורכי הדין הגדולים בישראל:

שנת ההיי טק

הקטר של המשק ממשיך לדהור. מסיכום השנה של ארגון Start-Up Nation Central עולה כי היקף הגיוסים של חברות היי טק ישראליות גדל בלא פחות מ-136%, לסך של 25.4 מיליארד דולר ב-2021, זאת לעומת 10.8 מיליארד דולר בשנת 2020. שנת 2021 הייתה שנת שיא גם בהנפקות ורכישות: 119 חברות נרכשו השנה ומספר ההנפקות זינק מ-22 בשנת 2020 ל-57 בשנת 2021, והגיוס המצטבר היה כ-4 מיליארד דולר לעומת 1.7 מיליארד דולר אשתקד.

משרדי עורכי הדין הפעילים ביותר בסקטור ההיי טק, על בסיס פילוח של כ-400 חברות העוסקות בתחום:

השנה נולדו 33 ״חדי קרן״ בישראל וכעת פועלות במרחב הישראלי כ 53 חברות בשווי מיליארד דולר ומעלה. המספר הגבוה מאפיין מגמה של צמיחה מהירה שכן הוא כמעט כפול מהכמות של חדי הקרן שידע השוק הישראלי בשנה שעברה. להלן גרף משרדי עורכי הדין המייצגים את החברות אשר נכנסו השנה לסטטוס יוקרתי זה:

הנדל״ן בצמיחה 

מדד מחירי הדירות חצה את רף ה-10%, לראשונה מזה עשור ושנת 2021 מסתכמת כשנת הנדל״ן הפורה ביותר בהיסטוריה של המדינה. השנה, לפי מקורות חיצוניים, בוצעו למעלה מ 120 אלף עסקאות נדל״ן ולפי מערכת ה- Legal-BI, סקטור הנדל״ן ניצב בראש רשימת הסקטורים המעסיקים את משרדי עורכי הדין. משרדי עורכי הדין הפעילים ביותר בסקטור הנדל״ן, בייצוג חברות נדל״ן, על בסיס פילוח של כ-400 חברות העוסקות בתחום:

הערה: אנחנו נראה ב-2022 שינויים בטבלה זו בעקבות שני מיזוגים מרכזיים – המבורגר עברון אשר התמזג לארדינסט, בן נתן, טולידאנו ושות׳ ומשרד פישר אשר קלט את מחלקת הנדל״ן של עמית פולק מטלון. 

הסקטור הפיננסי מעסיק את משרדי עורכי הדין

ענף הבנקאות רושם, גם הוא, שנה מוצלחת במיוחד בזכות המדד, הפשרת הרזרבות מהקורונה וצמיחת מדדי האשראי. 

על פי הנתונים שנאספו והוזנו במערכת ה Legal-BI, שלושת הבנקים הגדולים : פועלים, לאומי ודיסקונט הם הנהנים העיקריים מהצמיחה, והם עובדים עם למעלה מ 20 משרדי עורכי דין, כאשר בנק הפועלים מחזיק בבכורה ומונה 23 משרדים עמם הוא עובד, במגוון תחומים משפטיים. 

כאשר מעמיקים לתחום הבנקאות והמימון, בנק הפועלים עובד עם 15 משרדי עורכי דין, בנק לאומי עם 13
משרדים, בנק דיסקונט עם 15 משרדים ובנק מזרחי עם 12 משרדים. 

מבנקאות למוסדיים. מבין חברות הביטוח המובילות, מנורה מבטחים והראל עובדות כיום עם 19  משרדי עורכי דין, הפניקס עם 18 משרדים, כלל עם 17 משרדים ומגדל עם 14 משרדים.

משרדי עורכי הדין הפעילים ביותר בבנקאות, שירותים בנקאיים וכרטיסי אשראי חוץ בנקאיים, בייצוג אותן החברות, על בסיס 227 חברות העוסקות בתחום:

העמקת שירותים משפטיים

בראיה רוחבית משרדית, על פי מערכת ה Legal-BI, אנחנו יכולים לזהות את הקשר העמוק של משרד עם לקוחותיו. ה״קרוס  סלינג״ נחשב לגביע הקדוש בשיווק משרדי עורכי דין (ועל כך נרחיב במאמר נפרד), אבל המשרדים שעושים זאת היטב:

  • הרצוג – מייצג את חברת החשמל ב-12 מחלקות.
  • פירון – מייצג את אשטרום ב-10 מחלקות.
  • פישר – מייצג את בנק דיסקטונט ב-9 מחלקות.
  • גולדפרב – מייצג את שופרסל ב-8 מחלקות.
  • המשרד הבולט ביותר בתחום זה הינו ש. הורוביץ המייצג חמישה לקוחות ב-8 מחלקות – בנק הפועלים, מנרב, טבע, פז וחברת החשמל.

גיוון והכלה (או – חוסר גיוון והכלה)

השנה היה שיח ער על גיוון תעסוקתי, בסקטור המשפטי. כאשר בוחנים את השוק הישראלי, על פי נתונים שהתקבלו מפלטפורמת המידע העסקי Legal-BI, מבחינים בתמונה מטרידה ועגומה. רק 23.05%  מעורכי הדין המדורגים בארץ הן נשים, לעומת 76.95% מהגברים. אומנם, בדירוג האיכות הגבוה ביותר מספר הנשים מתקרב למספר הגברים (!) אולם תמונת הראי לכך היא שבדרוג של עו״ד צעירים ומבטיחים קיים רוב מוחלט לעו״ד גברים, למעלה מ 80%  ממי שמסומנים ככוכבי העתיד הם גברים. משמעות הדבר היא שלא ניתן  לצפות בעתיד הנראה לעין לשינוי משמעותי ביחס הדרוג המגדרי בישראל. מטרידה לא פחות היא העובדה שהאחוז האמור של עורכות דין מדורגות אינו מספר את כל הסיפור וזאת משום שהתפלגות הדירוגים בין תחומי העיסוק השונים מגלה תחומי עיסוק ״נשיים״ באופן מובהק לעומת תחומי עיסוק ״גבריים״. כך למשל, בדיני העבודה יש יותר נשים מדורגות מגברים, אולם בתחומי עיסוק מרכזיים כמו ליטיגציה, הייטק, ומיזוגים ורכישות, קיים רוב מוחלט למדורגים גברים. בליטיגציה היחס לדוגמה הוא 40:2. 

סיכום דירוגים בינלאומיים

השנה התמקדנו בצ׳יימברס ובליגל 500, המדריכים היותר יוקרתיים. בנוסף, מדריכים אלה מדרגים מספר רב יותר של תחומים.

  • משרדי עורכי דין ישראליים מדורגים – 152
  • עורכי דין ישראליים המדורגים בדירוג האישי – 503

המשרדים המדורגים במספר הרב ביותר של תחומי התמחות:

 מערכת ה Legal-BI הינה פלטפורמה חדשנית ופורצת דרך, המספקת מידע עסקי ומהימן על השוק הישראל. שימוש ב Legal-BI מקנה יתרון תחרותי באמצעות מידע בעל ערך רב המיועד לקבלת החלטות אסטרטגיות ובסיכון מופחת.

פיצ׳רים עיקריים

  • איזה חברות עובדות עם איזה משרדי עורכי דין ובאילו תחומים.
  • בחינת לקוחות פוטנציאלים באמצעות סקטורים ותחומי התמחות.
  • מיצוב שיווקי של המשרד בהתבסס על דירוגים.
  • ניתוח והשוואה מול משרדים מתחרים.
  • מידע עסקי על משרדים מתחרים, כדוגמת, לקוחות, סקטורים בהם פועלים, עסקאות אחרונות, קרוס-סלינג ועוד.

לחצו כאן לבקשת דמו של המערכת.