מאמר מאת לי אלוני, סמנכ״ל פיתוח עסקי גלובלי בנישליס ליגל מרקטינג ומנכ״לית פורום העסקי והחדשנות אירופה ישראל, המתגוררת מזה 15 שנה בהלסינקי פינלנד

סקטור הבריאות ממשיך להתחזק

הרבעון הראשון של שנת 2022 המשיך באופן ישיר את שנת שיא של ההשקעות בכלל, והשקעות בתחום הבריאות והבריאות הדיגיטלית בפרט.

StartUp Health הצליח לאתר ולעקוב אחר היקף עסקאות חסר התקדים בסיכומה של שנת 2021 והמגמה ממשיכה גם לרבעון הראשון של 2022 (עם סך שך 9.3 מליארד דולר גיוסים).

בישראל, המגמה ממשיכה להתחזק וליישר קו עם יתר העולם ותחום הבריאות ומדעי החיים מהווים חלק משמעותי וניכר בפעילות ההשקעות, הפיתוחים, המכירות, הניסויים הקלינים ועוד, כפי שניתן לראות מדו“ח של רשות החדשנות הישראלית.

הרבעון הראשון של שנת 2022, הוכתר בהצלחה רבה בהיקף גיוסים חסר תקדים בשווי של מעל 5 מליארד דולר, ומיישר קו עם ההשיגים הפנומינלים של שנת השיא 2021. שוב, כאמור, מדעי החיים מובילים עם 623 מליון דולר השקעות ברבעון האחרון בלבד.

פינלנד כשער הכניסה לאירופה

פינלנד, ידועה בתור מדינת ״עשרת אלפים האגמים״, עמוסה בשפע, ביופי, בחינוך יוצא דופן (הראשון בעולם), לצד ההכרה, על ידי האו“ם, באופן קבוע, כמדינה המאושרת בעולם. נתון זה לא נובע בהכרח כי הממון בה הוא הרב ביותר אלא כי יש בה חינוך שווה לכל, מערכת בריאות ממשלתית מרוכזת, אימוץ טכנולוגיות שיא, מתודולוגיות ניהול ומצויינות מהטובות באירופה, יציבות שלטונית,מקום ראשון בעולם בחוסר שחיטות וזו רק רשימה חלקית.

מעבר לכל האמור, פינלנד אומנם קטנה בהיקף אוכלוסיה, אך האוצר החשוב ביותר הוא כוח האדם האיכותי הטמון בה. היא מובילה עם אוניברסיטאות טכנולוגיות מהשורה הראשונה, אספו, נבחרה לעיר ה- 6 המוצלחת ביותר באירופה עם אקוסיסטם הייטק מוביל ועוד.

הלכה למעשה, פינלנד היא השער האמיתי לאירופה שכן, היא מהווה קרקע נוחה, אמינה, יציבה מאוד לפעילות עסקית והממשלה משקיעה בהיקפים אדירים בתעשייה.

לאחרונה, כינסתי צוות משא ומתן לאחר שנים של עבודה מאומצת כדי לבחון שיתופי פעולה כלכליים, השקעות משותפות, יכולת מינוף אל מול הגופים הכלכליים הגדולים באירופה, הרחבה של שת"פ ושיתוף בידע טכנולוגי, לכדי צוות בכיר שהצליח לחתום על הסכם שיתוף פעולה רחב היקף, במימון ממשלתי בין ראשות החדשנות הישראלית אל מול רשות החדשנות המקבילה בפינלנד Business Finland.

הגופים חותמים על הסכם למספר שנות פעילות בתחום הבריאות, שבו כל אחת מהחברות באקוסיסטם שלה, יהיה זכאי להגיש בקשה למענקים נדיבים, בין היתר התוכנית תכלול שת"פ בתחום מחקרים קליניים, תוכנית פיילוט, Testbeds, שת"פ של חממות טכנולוגיות ועוד.

בימים אלו אנו בונים, בשיתוף פעולה עם הנספחות המסחרית וכל גופי הפיתוח בפינלנד, בכללם החברות הכלכליות האיזוריות,  את התוכנית השנתית, הכולל משלחות, וובינרים מקצועיים, הגשות מאגדיות וישירות ל Horizon Europe  והידע עוד נטויה.

כעת, אנחנו עומדים בפני השקת התוכנית אך בל נשכח שכולנו מתכנסים פה עבור שת"פ עסקי בין אקוסיסטם מוצלח אך שאינו מכיר אחד את השני ובהתאמה, כל התוכנית בנוייה על הזדמנויות עסקיות, לצד לימוד קבוע, גיוסים לצד שת"פ רחב היקף שייסייע לחברות פורטפוליו, משני צידי המתרס, לשתף פעולה עם טובי המוחות משני הצדדים שיביאו להפריה הדדית ומיקוד להתקדמות והתפתחות גלובאלית.

הנכם מוזמנים לצור קשר עם הכותבת, לי אלוני, מנכ״ל פורום העסקים והחדשנות אירופה ישראל וסמנכ״ל פיתוח עסקי גלובלי בנישליס ליגל מרקטינג ללמוד עוד על התכנית, הזדמנויות עסקיות וכיצד להשתלב lee.aloni@legalmarketing.co.il.