מסי עוזב את ברצלונהטלטלה בעולם הכדורגל

תאמינו או לא, אבל פרשה זו קשורה לעולם המשפט בצורה הדוקה ואפשר ללמוד ממנה רבות.

בקצרה, למי שלא חובב כדורגל או סתם היה מנותק מהעולם בימים האחרונים – כוכב הכדורגל הגדול בעולם, ליונל מסי, המשחק בברצלונה מזה כ-20 שנה (הקבוצה הראשונה בה החל לשחק כדורגל כבוגר), נאלץ להפרד מהקבוצה לאחר שזו לא הצליחה לחדש את החוזה שלו בעקבות חוקי ה-Fare Play, הקובעים תקרת שכר. כלומר, כדי להשאיר את השחקן, אולי הטוב בהיסטוריה והמזוהה ביותר עם המועדון, היה על המועדון לקצץ בשכר השחקנים ולמכור כ-50 אחוז מהרכבו. 

אבל לא כדי לדבר על תקנות וחוקי ספורט התכנסו, אלא על משהו אחר לגמרי. במסיבת העיתונאים הרשמית שבה הכריז מועדון הכדורגל הקטלאני על ההחלטה, אמר ז׳ואן לאפורטה, הנשיא של ברצלונה, משפט מפתח: "המועדון מעל הכל. המועדון חשוב יותר מכל שחקן."

ומה על משרד עורכי דין?

משרד עורכי דין הינו מותג וחזק יותר מסך עורכי הדין העובדים בו. ההבנה שהמותג היה קיים בעבר ועוד עתיד להתקיים, גם כאשר ההרכב מתחלף. אנשים מסייעים לבנות את המותג אבל המוניטין צריך להמשיך ולא להתבסס על אישיות כזו או אחרת.

משרד עורכי דין, בדומה לקבוצת כדורגל, בנוי מאנשים וכל משרד רוצה להעמיד את ה״נבחרת״ הטובה והחזקה ביותר. כזו שבנוסף לשערים ותארים, תתן את הערך המוסף ותאפשר ללקוחותיה לזכות במגרש המשפטי.

לא אחת אנו עדים לעורכי דין שעוברים ממשרד למשרד. בשלוש השנים האחרונות ספרנו כ-40 מקרים בהם משרדים התפצלו, מחלקות שינו כתובות ושותפים עברו לטובת משרד אחר. כמובן שיש פה השפעה גדולה מאד על המשרד הנעזב, אך יחד עם זאת, אנו רואים בצורה ברורה וחד משמעית שהמשרדים שהצליחו למתג את ״המשרד מעל הכל״ צלחו את המשבר והמשיכו עם העסקים כרגיל.

מעבר בין דורי

אנחנו נמצאים בתקופה בה במשרדים רבים מתרחשת תחלופה, טבעית, בין דורית, בה השותפים המייסדים – שותפי השם, מעבירים את המושכות לדור הבא.

הבעיה טמונה במשרדים בהם המשרד משוייך לשותף המייסד. השותף זה המשרד והמשרד זה השותף. הם בלתי ניתנים להפרדה כי לאורך השנים מיתוג המשרד התבסס על אישיות דומיננטית של שותף – או שותפים – מייסדים. במקרה כזה, לקוחות יגלו סימני חרדה לאור פרישת השותף המייסד או שותף ותיק אחר שסביבו התנהלה המחלקה.

לעומת זאת, משרדי עורכי הדין שהצליחו לבסס את המוניטין סביב המשרד, על מחלקותיו, יזכו במעבר קל יותר, בו הפרישה של השותף המייסד תצטייר כאקט טבעי וחיובי –  העברת מקל לדור הצעיר, למען ההמשכיות של משרד.

לסיכום – תלמדו מברצלונה

המשרד מעל הכל. המשרד כמותג חשוב יותר מכל עורך דין המועסק במשרד. עורכי דין, כמו שחקני כדורגל, יכולים לנדוד למשרד אחר והמשרד צריך להמשיך להקרין ביטחון והמשכיות. המשרד הינו המותג ולכן חשוב לבצע פעולות שיווק רציפות, לאורך השנה, המחזקות את המותג. להלן כמה הצעות:

עובדים – להשקיע במהלכים פנים ארגוניים – שימור עובדים, השקעה ופיתוח של העובדים. 

לקוחות – שימור לקוחות, חידוד מסע לקוח והגדלת נאמנות הלקוחות למשרד.

לקוחות פוטנציאליים – לוודא שהמשרד פונה לקהלי יעד אותם הוא רוצה לשרת וממוצב בשוק כמוביל בתחומים ובסקטורים הרלוונטיים. השותפים ועורכי הדין של המשרד הם הערך המוסף ואפילו היתרון התחרותי, אבל חשוב למצב ראשית את המשרד במרכז.

המשרד – לשם את המשרד במרכז – זהות משרדית, ערכי המותג, מה מבדל את המשרד? מה מייחד את המשרד מהמתחרים? איזה מסרים המשרד מוציא? האם המשרד שולט במסרים היוצאים ממנו (מהעובדים? לתקשורת? ללקוחות פוטנציאליים? כלפי מתחרים?).

שיווק – באיזה כלים המשרד משתמש והאם יש תהליך פנימי של אסטרטגיה שיווקית, תכנית עבודה, תקציב, ניהול השיווק, ריכוז המידע ושליטה בשיווק המשרדי.