שלב ראשון – תגובה למתרחש

עם פרוץ המשבר השוק היה במצב של לחץ ומגננה, עסקים התכנסו אל תוך עצמם והכינו תכניות לימים שחורים. באוויר שררה תחושת אי ודאות ופחד. אנשים נאחזו בכלל שביב מידע וניסו לנתח ולפרש את התקנות השונות אשר פקדו את המשק אחת לכמה שעות.

זו הייתה שעתם היפה של עורכי הדין – משרדים שלרב מתקשים להוציא עדכון לקוחות שבועי מצאו את עצמם מייצרים תוכן על בסיס יומי. מבלי להכנס לסוגיית טיב התוכן, המשרדים עשו את המוטל עליהם והגיבו למתרחש בצורה מקצועית. הנתונים מראים שאחוזי הפתיחות עלו וסך ההעברות של העדכונים עלה פי שלשה מבדיוורים שבשגרה. נוצר ״מרוץ״ של איזה משרד יעדכן ראשון, אבל אין ספק שהמרוויח הגדול היה האזרח שעד אז קיבל מסרים מבלבלים ועדכוני הלקוחות עשו לו סדר בהנחיות.

שלב שני – מעבר לאקטיביות

התוכן הרב שנוצר הצריך עשיית סדר ושליטה בנעשה ומשרדים רבים פתחו מדיה סנטר ייעודי למשבר הקורונה, בדומה למשרדי עורכי הדין הבינלאומיים. בתקופה זו בוטלו כל הכנסים והאינטרקציה שלנו, האחד עם השני ועם הלקוחות, הפכה לאינטרנטית. האירוניה בסיפור – שנים מנסים אנשי השיווק להטמיע טכנולוגיות שונות ואמצעים שיבשרו את הקידמה והנה, וירוס קטן ובלתי נראה הצליח להפיל את חומות הפחד שהיו למשרדים משימוש בטכנולוגיה. מה שהיה פעם כלי לא אפקטיבי בארסנל השיווק הפך בין לילה לכלי הפופולרי ביותר – וובינרים. זום, פייסבוק לייב ופלטפורמות נוספות החלו לצוף בפידים של המשרדים עם הזמנות להצטרף לשלל וובינרים. הפלא ופלא, עשרות אנשים נרשמו ולקחו חלק.

הוובינר נתן מענה מדהים לכמה סוגיות – אם בשלב הדיוורים המשרדים יכלו להעביר מידע רלוונטי, הרי זה שזה היה חד כיווני. הוובינרים אפשרו לאנשים לשאול שאלות ולהיות חלק מהשיח. הצורך לפרוץ את ה״בידוד״ החברתי הפך את הוובינר למקום המפגש המהנה ביותר בסטינג המקצועי. 

שלב שלישי – יצירתיות ויוזמה

עם חלוף הלחץ ההתחלתי וכניסה לשגרת ״קורונה״, מספר העדכונים המיידיים פחת והיה זמן להתכנס בתוך עצמנו ולצאת עם מסרים מחזקים, אמירות שנונות והצגת חוסן ואמפתיה כלפי הלקוחות ובכלל.

ההפנמה שזה תהליך ארוך ומסרים של ערבות הדדית התחזקו ומשרדים החלו לגלות יוזמה וצירתיות, שבאו לידי ביטוי, לרב, במדיה החברתית. נקודה זו באה לידי ביטוי כלפי עובדים אשר נמצאים בבית, ערך מוסף ללקוחות והרצון להיות ויראליים כמה שיותר.

אנחנו בעיצומו של שלב זה ומידי יום אנו נחשפים ליוזמות חברתיות, עסקיות ומיתוגיות של משרדי עורכי דין, רובם יצירתיים ומותחים את קצה גבול היכולת של ״חדשנות״ שיווקית, או לפחות כזו שלא היו חושבים לחשוף בימים שבשגרה. המשבר מוציא פן שטרם ראינו במשרדי עורכי דין – פן של הקשבה והתאמת המשרד לסובב.

שלב רביעי – הכנה ליום שאחרי

משרדים שישכילו להכין את עצמם, מבעוד מועד, ליום שאחרי, יזכו ליתרון תחרותי ויהיו בעמדת זינוק טובה מזו של מתחריהם. בנוסף, משרדים אשר השקיעו בשימור לקוחותיהם, בזמן המשבר, יזכו לחיזוק המותג שלהם ובנאמנות גוברת של בסיס הלקוחות שלהם.

עתה, שיש נקודת אור בקצה המנהרה והצירתיות בשיאה, זה הזמן הטוב ביותר להכין את התכניות ליום שאחרי, כי ברגע שהמשבר יחלוף כולם יהיו עסוקים בחזרה לשגרה ויכנסו לאפרוריות של היומיום.

חג שמח, חג של אופטימיות זהירה, המשך יצירתיות והענקת ערך מוסף, לא רק עכשיו אלא בהמשך השנה.